Hjem | Pressemeldinger | Slik hjelper Sonar nettbutikker i hele Europa – fra et loft i Vennesla
Det å drive en nettbutikk er ingen enkel oppgave; det krever mye tid og ressurser. For de som ønsker å redusere markedsføringskostnader, er det avgjørende å fokusere på organisk trafikk fra søkemotorer som Google ved hjelp av god SEO (søkemotoroptimalisering). Et spennende verktøy som kanskje ikke er så kjent er det norskutviklede Sonar SEO.
Forfatter: SonarSEO
Publisert: 14.10.24
Av: Sonar SEO
Vi tok en prat med daglig leder i Sonar, John Bjørnar Braadland, for å høre hvordan de har etablert seg på det norske markedet – fra sitt kontor på et loft i Vennesla!
Kan du gi en introduksjon til hva Sonar er, og hva som gjør det unikt blant SEO-verktøy?
– Sonar er et 100% norskutviklet verktøy som hjelper både nettbutikker og vanlige nettsider med å forbedre sin SEO. Plattformen gir brukerne en liste over tiltak de kan gjennomføre for å rangere høyere i søkemotorer. Vi har lagt vekt på å gjøre løsningen enkel å bruke, enten man driver en stor nettbutikk eller en liten hobbyvirksomhet. Vi fokuserer på både brukervennlighet og pris, samtidig som alle våre anbefalinger følger Googles retningslinjer. Det finnes ingen snarveier til god SEO; det krever hardt og målrettet arbeid over tid.
Hva er din bakgrunn, og hvordan oppsto ideen til Sonar?
– Jeg har jobbet i flere store nettbutikker og sett hvor viktig SEO er for å holde seg konkurransedyktig. Mange av de verktøyene som finnes på markedet er dyre og kompliserte, så jeg ønsket å lage noe som var både rimelig og enkelt å bruke. Det var slik Sonar ble til. Selv om verktøyet har vært under utvikling i over ti år, har det bare vært tilgjengelig på markedet i rundt ett år. Det hjalp også enormt da Innovasjon Norge kom med på laget i 2019, sier Braadland fra sitt kontor på loftet i Vennesla.
Hvordan har nettbutikkene reagert på å ta i bruk Sonar i sin SEO-strategi?
– Tilbakemeldingene har vært veldig positive! Noen kunder bruker Sonar daglig, mens andre jobber mer sporadisk – begge deler fungerer. SEO er et kontinuerlig arbeid, man blir aldri "ferdig". Sonar utvikler seg også over tid, ettersom vi samler mer data og innsikt. Det som fungerer i dag, kan være utilstrekkelig i morgen.
Kan du dele noen suksesshistorier fra kunder som har opplevd forbedringer med Sonar?
– Vi har laget en "Sonar-score" fra 0 til 100, som gir en indikasjon på hvor godt en nettside presterer SEO-messig. Mange av våre kunder ser en betydelig forbedring når de begynner å følge Sonars anbefalinger, og de som når en score over 80 kan være trygge på at de er på rett vei.
Hva er de største trendene innen SEO for netthandel som dere har observert?
– Mange undervurderer fortsatt verdien av SEO, noe som er overraskende. Det er mange nettbutikker som ikke bruker SEO aktivt, til tross for at konkurransen er knallhard. Dette representerer et stort uforløst potensial.
Har dere eksempler på bedrifter som aktivt bruker Sonar?
– Vi har alt fra store, børsnoterte selskaper til små hobbybutikker og ideelle organisasjoner blant kundene våre. De fleste av kundene våre er fra Norge, men vi ser også økt interesse fra resten av Norden.
Hvordan påvirker SEO-verktøy som Sonar forbrukerne?
– Hensikten er å gjøre søkeresultatene i Google mer relevante. Det handler ikke om å rangere på flest mulig søkeord, men på de mest relevante for din virksomhet. På den måten får du mer kvalitetsbevisst trafikk til nettbutikken din, noe som øker sjansen for konverteringer.
Har du noen konkrete tips til nettbutikker som vil forbedre sin synlighet?
– Fokuser på SEO og vær forberedt på at det tar tid. Det finnes ingen rask løsning, og resultatene må kontinuerlig vedlikeholdes. Om du bruker Sonar eller andre verktøy er opp til deg, men det viktigste er at du setter SEO i fokus, avslutter Braadland med et smil fra loftet i Vennesla.
Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla
Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097
by braadland as // © 2024
optimalized with Sonar SEO
annonsere? // advertise?