Hjem | Artikler | Hvordan få en sak i media?
Å få en sak i media kan være en effektiv måte å få oppmerksomhet for bedriften din, en sak du jobber med, eller en viktig hendelse. Det er imidlertid ikke alltid lett å fange interessen til journalister og redaktører, da de mottar hundrevis av pressemeldinger hver dag. I denne artikkelen går vi gjennom de mest effektive strategiene for å få media til å plukke opp din sak, slik at du kan øke sjansen for mediedekning.
Forfatter: Redaktør
Publisert: 13.10.24
Det første steget for å få en sak i media er å sikre at historien din er nyhetsverdig. Media er på utkikk etter saker som kan fange publikums oppmerksomhet, har relevans, og som har en viss innflytelse eller betydning for samfunnet. Her er noen faktorer som kan gjøre en sak nyhetsverdig:
Ulike medier har ulike interesser og målgrupper. Det er viktig å tilpasse budskapet ditt til mediet du ønsker å nå. Hvis du vil nå lokalaviser, bør du fremheve lokal relevans. Ønsker du å nå bransjeblader, bør du vektlegge tekniske eller spesifikke aspekter ved saken. Kjenn mediet og dets publikum, og skreddersy budskapet deretter.
Her er noen tips for tilpasning:
Å bygge gode relasjoner med journalister kan være en nøkkel til å få media til å dekke saken din. Journalister får mange henvendelser daglig, men hvis de kjenner deg og ser på deg som en pålitelig kilde, er sjansen større for at de vil være interessert i det du har å si. Her er noen tips til hvordan du kan bygge slike relasjoner:
En godt utformet pressemelding kan øke sjansene for å få saken din i media. Pressemeldingen bør være profesjonelt skrevet, med en klar og konsis struktur som gjør det enkelt for journalister å forstå nyhetsverdien. Husk å inkludere de viktigste detaljene i begynnelsen og bruk en fengende tittel som fanger oppmerksomheten.
Viktige elementer i en pressemelding:
Sosiale medier kan være et effektivt verktøy for å få medienes oppmerksomhet. Mange journalister bruker sosiale medier som en kilde til ideer og nyheter. Hvis du kan skape engasjement rundt saken din på plattformer som Twitter, Facebook, eller LinkedIn, kan det bidra til at journalister fatter interesse.
Her er noen strategier for bruk av sosiale medier:
Å følge opp etter at du har sendt en pressemelding eller tatt kontakt med en journalist er viktig, men det er en balanse mellom å være utholdende og å være påtrengende. Hvis du ikke får svar med en gang, kan du sende en høflig oppfølging etter noen dager. Ikke vær redd for å minne journalister på saken din, men vær også bevisst på deres tid og arbeidsmengde.
Noen tips for oppfølging:
Hvis du har viktige saker som du virkelig vil ha i media, kan det være lurt å vurdere å jobbe med et PR-byrå. PR-byråer har ofte gode relasjoner til medier og kan hjelpe deg med å utvikle og distribuere pressemeldinger på en profesjonell måte. De har også erfaring med å pitche saker til journalister og kan øke sjansen for at saken din blir plukket opp.
Å få en sak i media krever en kombinasjon av nyhetsverdig innhold, gode relasjoner med journalister, og effektiv kommunikasjon. Ved å skrive en solid pressemelding, bruke sosiale medier strategisk, og følge opp på en profesjonell måte kan du øke sjansene dine for mediedekning. Husk at utholdenhet og timing er nøkkelen – gi ikke opp dersom saken din ikke blir plukket opp med en gang.
Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla
Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097
by braadland as // © 2025
optimalized with Sonar SEO
annonsere? // advertise?