Hjem | Artikler | Mal for pressemelding

Mal for pressemelding

En pressemelding er et kraftfullt verktøy for å kommunisere viktig informasjon til media. Det finnes flere måter å strukturere en pressemelding på, men en effektiv pressemelding følger ofte en fast mal. Denne malen sikrer at journalister raskt finner relevant informasjon, og at budskapet blir formidlet på en tydelig og profesjonell måte. I denne artikkelen går vi gjennom en standard mal for hvordan du kan bygge opp en pressemelding.

Forfatter: Redaktør
Publisert: 13.10.24

1. Tittel

Tittelen er det første journalisten ser, så den må være både informativ og engasjerende. Tittelen skal gi en rask og konsis oppsummering av hva pressemeldingen handler om. Unngå kompliserte ord og bruk enkle, presise uttrykk. Tenk på tittelen som en "hook" – den skal vekke interesse og få leseren til å ville vite mer.

Eksempel på tittel:

"Nytt partnerskap skal revolusjonere miljøvennlig teknologi"

2. Undertittel (valgfritt)

En undertittel kan gi mer detaljert informasjon som utfyller tittelen. Den fungerer som et kort sammendrag som gir litt mer innsikt i hva pressemeldingen handler om, uten å avsløre hele innholdet. Bruk denne muligheten til å fremheve hovedpoengene i saken.

Eksempel på undertittel:

"Innovativt samarbeid mellom XYZ AS og GreenTech for å utvikle banebrytende løsninger innen fornybar energi."

3. Dato og sted

I starten av pressemeldingen bør du inkludere dato og sted for utsendelsen. Dette er spesielt viktig hvis det er en tidskritisk nyhet, eller hvis lokasjon er relevant for nyheten.

Eksempel på dato og sted:

Oslo, 12. oktober 2024

4. Innledning

Innledningen er den mest kritiske delen av pressemeldingen. Her skal du svare på de viktigste spørsmålene: hvem, hva, hvor, når, hvorfor og hvordan. Denne delen bør være kort, konsis og rett på sak. Journalister har ofte lite tid til å lese lange tekster, så sørg for at de raskt kan få et klart bilde av hva nyheten handler om.

Eksempel på innledning:

XYZ AS og GreenTech kunngjør i dag et nytt partnerskap for å utvikle bærekraftige løsninger innen fornybar energi. Målet med samarbeidet er å redusere klimagassutslipp og fremme grønn teknologi globalt. Prosjektet vil bli lansert i Oslo, med planer om ekspansjon til flere internasjonale markeder innen 2025.

5. Hoveddel

Etter innledningen kan du utdype med mer informasjon om saken. Her kan du inkludere detaljer som gir bakgrunn, beskriver prosjektet eller initiativet, og forklarer hvorfor det er viktig. Bruk gjerne sitater fra nøkkelpersoner, som en talsperson eller leder, for å gi troverdighet til budskapet.

Eksempel på hoveddel:

"Vi er stolte av å inngå samarbeid med GreenTech. Sammen skal vi utvikle teknologi som kan bidra til en mer bærekraftig fremtid," sier administrerende direktør i XYZ AS, Ola Hansen. "Dette partnerskapet vil gi oss muligheten til å være ledende innen grønn innovasjon og sette standarden for fremtidige løsninger."

GreenTech har lenge vært en forkjemper for miljøvennlig teknologi, og med dette samarbeidet håper selskapet å utvide sitt marked. XYZ AS har på sin side utviklet flere suksessrike prosjekter innen energilagring og effektivisering. Sammen planlegger selskapene å lansere en ny serie produkter innen utgangen av 2025.

6. Avslutning

Avslutningen skal oppsummere hovedpoengene og eventuelt oppfordre til handling, for eksempel å kontakte for mer informasjon eller besøke en nettside. Her kan du også nevne neste steg eller fremtidige planer knyttet til nyheten.

Eksempel på avslutning:

Selskapene planlegger å avholde en pressekonferanse i Oslo den 15. oktober, der de vil presentere flere detaljer om samarbeidet og de kommende produktene. For mer informasjon, vennligst kontakt XYZ AS eller GreenTech.

7. Kontaktinformasjon

Inkluder alltid kontaktinformasjon på slutten av pressemeldingen. Sørg for at denne informasjonen er oppdatert, og at det er enkelt for journalister å få tak i en relevant kontaktperson. Inkluder navn, tittel, telefonnummer og e-postadresse.

Eksempel på kontaktinformasjon:

Kontaktperson: Ola Hansen, administrerende direktør, XYZ AS
Telefon: 22 33 44 55
E-post: ola.hansen@xyz.no

8. Boilerplate

En boilerplate er en kort standardtekst som beskriver selskapet, og som plasseres i bunnen av pressemeldingen. Den skal gi mottakeren en rask innføring i hva selskapet gjør, og kan brukes om igjen i flere pressemeldinger.

Eksempel på boilerplate:

XYZ AS er en ledende leverandør av bærekraftige energiløsninger. Selskapet har hovedkontor i Oslo og har i over 10 år vært en pioner innen utvikling av miljøvennlig teknologi. XYZ AS har kunder i mer enn 30 land og har vunnet flere priser for sitt arbeid innen energiforskning og innovasjon.

Ved å følge denne malen kan du sikre at din pressemelding er strukturert på en profesjonell og effektiv måte. Denne strukturen gjør det lettere for journalister å raskt forstå og videreformidle budskapet. Sørg for at innholdet er relevant, lettfattelig og gir verdi for mottakeren.

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om pressemld.no