Hjem | Artikler | Når bør man sende pressemelding
Å sende ut en pressemelding til riktig tid kan ha stor innvirkning på hvorvidt nyheten din får oppmerksomhet fra mediene. Det er ikke bare innholdet som er viktig, men også tidspunktet du velger å sende den ut. I denne artikkelen ser vi nærmere på ulike situasjoner der det kan være lurt å sende ut en pressemelding, og hvilke tidspunkt som kan være best egnet for å oppnå maksimal dekning.
Forfatter: Redaktør
Publisert: 13.10.24
Det viktigste kriteriet for å sende ut en pressemelding er at du har noe nyhetsverdig å dele. Nyhetsverdige hendelser kan variere, men her er noen eksempler på når det er aktuelt å sende ut en pressemelding:
Husk at nyhetsverdi er en nøkkelkomponent for å få mediedekning. Hvis du sender en pressemelding uten at det er en betydelig nyhet, risikerer du å miste medias oppmerksomhet for fremtidige meldinger.
Tidspunktet på dagen du sender ut pressemeldingen kan ha stor betydning for om den blir lest og plukket opp av journalister. Generelt sett er det noen hovedtider på dagen som anses som optimale for distribusjon av pressemeldinger:
Unngå å sende pressemeldinger sent på dagen eller etter arbeidstid, da sjansene for at meldingen blir oversett øker betydelig. Journalister er ofte opptatt med deadlines og vil sannsynligvis ikke ha tid til å vurdere nyheter som kommer inn på ettermiddagen.
Ikke alle dager i uken er like gode for å sende ut pressemeldinger. Her er en oversikt over de beste og verste dagene å sende ut en pressemelding på:
Vær oppmerksom på sesongbaserte faktorer og høytider når du sender ut pressemeldinger. Hvis du sender en pressemelding i en stille periode, som i ferier eller høytider, kan du risikere at nyheten ikke får mye oppmerksomhet. På den andre siden, hvis du sender ut en pressemelding når det er mye konkurranse om medieplass, kan den også bli oversett.
Noen tips:
Noen pressemeldinger bør sendes ut i forbindelse med spesifikke anledninger, som jubileer, merkedager eller andre milepæler i selskapets historie. Dette kan være en god måte å få positiv medieoppmerksomhet på, spesielt hvis nyheten knyttes til en bredere kontekst som er relevant for både media og publikum.
Eksempler inkluderer:
I noen tilfeller vil det være nødvendig å sende ut en pressemelding umiddelbart, uavhengig av tid eller dag. Dette gjelder spesielt i krisesituasjoner eller når du har en tidskritisk kunngjøring som må nå media raskt. I slike tilfeller kan du vurdere å bruke en dedikert PR-tjeneste som sørger for rask distribusjon til relevante medier.
Eksempler på tidskritiske pressemeldinger kan være:
Å vite når du bør sende en pressemelding er avgjørende for å maksimere sjansene for at nyheten din blir plukket opp av mediene. Ved å ta hensyn til tidspunkt på dagen, dag i uken, sesong og relevans, samt ved å vurdere nyhetsverdien og timingen på budskapet ditt, kan du øke muligheten for mediedekning og engasjement. Planlegg alltid distribusjonen nøye for å sikre at pressemeldingen din får den oppmerksomheten den fortjener.
Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla
Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097
by braadland as // © 2025
optimalized with Sonar SEO
annonsere? // advertise?