Hjem | Artikler | Når bør man sende pressemelding

Når bør man sende pressemelding

Å sende ut en pressemelding til riktig tid kan ha stor innvirkning på hvorvidt nyheten din får oppmerksomhet fra mediene. Det er ikke bare innholdet som er viktig, men også tidspunktet du velger å sende den ut. I denne artikkelen ser vi nærmere på ulike situasjoner der det kan være lurt å sende ut en pressemelding, og hvilke tidspunkt som kan være best egnet for å oppnå maksimal dekning.

Forfatter: Redaktør
Publisert: 13.10.24

1. Når du har en nyhetsverdig hendelse

Det viktigste kriteriet for å sende ut en pressemelding er at du har noe nyhetsverdig å dele. Nyhetsverdige hendelser kan variere, men her er noen eksempler på når det er aktuelt å sende ut en pressemelding:

  • Produktlanseringer: Hvis du lanserer et nytt produkt eller en tjeneste som er relevant for markedet eller bransjen din.
  • Samarbeid eller partnerskap: Kunngjøring av nye samarbeid med andre selskaper eller organisasjoner kan være interessant for både media og kunder.
  • Store arrangementer: Hvis du arrangerer et viktig event, konferanse eller en pressekonferanse, kan en pressemelding bidra til å få oppmerksomhet og deltakelse.
  • Finansielle resultater: Rapporter om viktige finansielle resultater, som kvartalsrapporter eller vekst i bedriften.
  • Krisehåndtering: Når bedriften står overfor en krisesituasjon som krever en rask respons til media og offentligheten.
  • Rekruttering av nøkkelpersonell: Ansettelse av nye ledere eller viktige nøkkelpersoner kan være av interesse for journalister i din bransje.

Husk at nyhetsverdi er en nøkkelkomponent for å få mediedekning. Hvis du sender en pressemelding uten at det er en betydelig nyhet, risikerer du å miste medias oppmerksomhet for fremtidige meldinger.

2. Tidspunkt på dagen

Tidspunktet på dagen du sender ut pressemeldingen kan ha stor betydning for om den blir lest og plukket opp av journalister. Generelt sett er det noen hovedtider på dagen som anses som optimale for distribusjon av pressemeldinger:

  • Morgen: Mange journalister starter dagen med å gjennomgå innkommende pressemeldinger. Å sende ut pressemeldingen tidlig på morgenen (mellom kl. 07:00 og 09:00) kan være fordelaktig, da den kan bli lagt merke til mens redaksjonene planlegger nyhetene for dagen.
  • Formiddag: Hvis du ikke får sendt ut pressemeldingen tidlig på morgenen, er formiddagen (før kl. 12:00) også et godt tidspunkt. Det er før journalister begynner å få det travelt med deadlines, og de har fortsatt tid til å plukke opp din nyhet.

Unngå å sende pressemeldinger sent på dagen eller etter arbeidstid, da sjansene for at meldingen blir oversett øker betydelig. Journalister er ofte opptatt med deadlines og vil sannsynligvis ikke ha tid til å vurdere nyheter som kommer inn på ettermiddagen.

3. Dager i uken

Ikke alle dager i uken er like gode for å sende ut pressemeldinger. Her er en oversikt over de beste og verste dagene å sende ut en pressemelding på:

  • Tirsdag til torsdag: Dette er de beste dagene å sende pressemeldinger. Mandager kan ofte være hektiske med oppstart etter helgen, og mange journalister er mer mottakelige for nye nyheter fra tirsdag til torsdag.
  • Fredag: Fredager kan være en utfordrende dag for å få oppmerksomhet, da journalister ofte er opptatt med å avslutte ukens saker før helgen. Pressemeldinger sendt på fredager har en tendens til å bli ignorert eller glemt.
  • Helg: Å sende pressemeldinger på lørdager og søndager anbefales sjelden, med mindre det dreier seg om en stor, tidskritisk nyhet. Helgene er vanligvis ikke nyhetstunge dager, og sjansen for at meldingen din blir plukket opp er minimal.

4. Sesong og høytider

Vær oppmerksom på sesongbaserte faktorer og høytider når du sender ut pressemeldinger. Hvis du sender en pressemelding i en stille periode, som i ferier eller høytider, kan du risikere at nyheten ikke får mye oppmerksomhet. På den andre siden, hvis du sender ut en pressemelding når det er mye konkurranse om medieplass, kan den også bli oversett.

Noen tips:

  • Unngå store helligdager: Det kan være vanskelig å få oppmerksomhet i media under jule- eller påskeferien, da mange journalister er på ferie og publikum har fokus på andre ting.
  • Sesongbasert relevans: Hvis pressemeldingen er knyttet til en bestemt sesong, som sommerferie eller julehandel, kan det være en fordel å sende den ut når interessen er størst. For eksempel kan en pressemelding om sommerprodukter sendes tidlig på våren når folk begynner å planlegge ferien.

5. Ved spesielle anledninger eller milepæler

Noen pressemeldinger bør sendes ut i forbindelse med spesifikke anledninger, som jubileer, merkedager eller andre milepæler i selskapets historie. Dette kan være en god måte å få positiv medieoppmerksomhet på, spesielt hvis nyheten knyttes til en bredere kontekst som er relevant for både media og publikum.

Eksempler inkluderer:

  • Bedriftens jubileum: Hvis bedriften din feirer et betydelig jubileum, som 10, 25 eller 50 år, kan dette være en god anledning til å sende ut en pressemelding.
  • Stor milepæl i salget: Hvis bedriften har oppnådd et betydelig salgsmål eller utvidet virksomheten på en markant måte, er dette verdt å markere med en pressemelding.

6. Når nyheten er tidskritisk

I noen tilfeller vil det være nødvendig å sende ut en pressemelding umiddelbart, uavhengig av tid eller dag. Dette gjelder spesielt i krisesituasjoner eller når du har en tidskritisk kunngjøring som må nå media raskt. I slike tilfeller kan du vurdere å bruke en dedikert PR-tjeneste som sørger for rask distribusjon til relevante medier.

Eksempler på tidskritiske pressemeldinger kan være:

  • Krisekommunikasjon: Når det oppstår en krise som krever rask respons fra bedriften, for eksempel en produktfeil eller sikkerhetsrisiko.
  • Viktige avtaler: Kunngjøring av en stor forretningsavtale eller investering som krever umiddelbar mediedekning.

Å vite når du bør sende en pressemelding er avgjørende for å maksimere sjansene for at nyheten din blir plukket opp av mediene. Ved å ta hensyn til tidspunkt på dagen, dag i uken, sesong og relevans, samt ved å vurdere nyhetsverdien og timingen på budskapet ditt, kan du øke muligheten for mediedekning og engasjement. Planlegg alltid distribusjonen nøye for å sikre at pressemeldingen din får den oppmerksomheten den fortjener.

Kontakt oss

Braadland AS
Parkvegen 5
N-4706 Vennesla

Epost: hei@braadland.no
Org nr 912 503 097

Om pressemld.no